notícies

Un estudi desaconsella la jornada intensiva a l’escola i a l’institut entre infants i adolescents

31/08/2023

El document del sociòleg de la Universitat de València, Daniel Gabaldón, assegura que els nens i nenes que tenen jornada contínua matinen molt, descansen poc i mengen fora d’hora. Una tesi compartida des de l’Acellec en què s’ha assenyalat reiteradament la importància del temps de lleure i de descans al migdia.

El sociòleg de la Universitat de València, Daniel Gabaldón, és a punt de publicar un nou estudi que demostra que els infants que fan jornada contínua a l’escola matinen molt, descansen poc, mengen fora d’hora, fan més deures i dediquen més temps a les pantalles que no pas els que tenen una jornada partida. Aquestes són les principals conclusions d’un document que es publicarà pròximament i del qual els mitjans de comunicació n’han començat a fer ressò. L’estudi coincideix amb el posicionament de l’Acellec que assenyala des de fa anys la importància del temps de menjador, de lleure i de descans al migdia.

 

La investigació Proyecto Time ha estat elaborada pel propi Gabaldón amb el suport de la investigadora Kadri Táht, de la Universitat de Tallin i es basa en les dues edicions publicades de l’Enquesta de l’Ús del Temps de l’INE dels anys 2002 i 2008 en infants i joves entre 10 i 18 anys.

 

El document també es fixa en els hàbits alimentaris que també queden alterats amb la jornada contínua, especialment en el moment de dinar en què un retard en l’àpat pot afectar el nivell de greix al cos i augmentar el risc de sobrepès.

 

També els adolescents

L’estudi apunta que la jornada contínua també perjudica els hàbits de l’alumnat de secundària que, de manera majoritària, segueix les classes de 8 a 15 hores. Aquest horari els obliga a llevar-se molt d’hora i se’n van a dormir igual de tard.